اقتصاددان برجسته آمریکایی: بایدن مقصر اصلی زوال دلار

«نسیم نیکلاس طالب» نویسنده کتاب «قوی سیاه»با ابراز نگرانی شدید برای آینده دلار آمریکا، سیاست های تحریمی و مصادره ای دولت بایدن را دلیل افت جایگاه دلار دانست.

به گزارش تحریریه، «نسیم نیکلاس طالب» که کتاب «قوی سیاه» را درباره رویدادهای غیرقابل پیش بینی نوشته است، نگران نقش دلار آمریکا در امور مالی جهانی است.

نشریه «فورچون» در این زمینه آورده است: نگرانی این اقتصاددان در مورد دلار ناشی از تحریم‌هایی است که غرب پس از دستور «ولادیمیر پوتین» برای حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲ صادر کرد و به واسطه آن دارایی‌های روسیه مسدود شد.

نسیم طالب در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ این کار کاخ سفید را «مصادره» خواند و گفت که این اقدام یکی از دو مورد اشتباه مالی بزرگ در قرن بیست و یکم به شمار می رود.

اقتصاددان برجسته آمریکایی: بایدن مقصر اصلی زوال دلار

طالب هشدار داد: «ممکن است از منظر عدالت منطقی باشد، اما باید به خاطر داشته باشید، این امر مردم را به سرمایه گذاری در چنین ساختاری تشویق نمی کند.»

با اینحال دلار به عنوان روش پرداخت همچنان غالب است و در ۸۸ درصد از معاملات ارزی استفاده می شود. اما موقعیت آن به عنوان ارز ذخیره برتر دچار چالش شدیدی شده است. در حالی که این روند برای چندین دهه ادامه داشته است اما اکنون آمار ۵۸ درصدی ذخایر دلاری در مقابل میزان ۷۱ درصدی در سال ۲۰۰۰ نشان می دهد که تحریم‌ها علیه روسیه باعث هجوم کشورها به ارزهای جایگزین‌ شده است. به ویژه آنکه طلا از سوی بانک های مرکزی در سراسر جهان با هدف تنوع بخشی به ذخایر به عنوان ذخیره مطمئنی به جای دلار در آمده است.

طالب گفت: «بنابراین من واقعاً از کاهش تدریجی نقش دلار می ترسم». وی افزود که «افراد به صورت اسمی معاملات را به دلار انجام می دهند، اما آن را به دلار ذخیره نمی کنند، و مشکل همین است.»

گفتنی است این روند دلارزدایی زمانی اتفاق می‌افتد که دولت ایالات متحده به سمت بدهی عمیق‌تر می‌رود و هزینه‌های بهره به تنهایی سر به فلک می کشد و کسری بودجه را بدتر می‌کند. از آنجایی که هزینه های فدرال به مراتب بیشتر از درآمد است، وزارت خزانه داری باید حجم بیشتری از اوراق قرضه منتشر کند که بسیاری از آنها توسط سرمایه گذاران خارجی خریداری می شوند.

اما زمانی که آنها نگران امنیت دارایی های دلاری هستند، آیا باز هم به تامین مالی بدهی های ایالات متحده ادامه خواهند داد؟

طالب افزود: دقیقاً به همین دلیل است که می ترسم. «من از کاری که دولت کنونی از سال ۲۰۲۲ انجام داده است یعنی وقتی که دارایی‌ها را مصادره کردند، هراس دارم. این کار افراد را تشویق نمی کند که در ارز شما سرمایه گذاری کنند.»

او سپس تصریح کرد: این خط مشی به ایالات متحده آسیب زیادی وارد می کند.

طالب، که به عنوان مشاور علمی برجسته در موسسه سرمایه گذاری یونیورس مارک اسپیتزناگل مشغول فعالیت است، همچنین هشدار داد بازارها نسبت به هر نقطه ای در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته شکننده تر شده اند.

اقتصاددان برجسته آمریکایی: بایدن مقصر اصلی زوال دلار

این اقتصاددان گفت که محیط کنونی مشابه آنچه در دوران فروپاشی های قبلی رخ داده، می باشد. وی به رضایت مردم از بازار و شرایط دوره قبل نرخ پایین بهره اشاره داشت که به مردم آموخت از سرمایه گذاری محافظه کارانه اجتناب کنند. وی می گوید: اکنون، ارزش‌گذاری‌ها «دیوانه‌کننده» هستند در همین حال اقتصاد هم «بسیار گیج‌کننده» به نظر می‌رسد زیرا این روزها داده‌ها سیگنال‌های متفاوتی را ارسال می‌کنند.

وی هشدار داد که وارونگی منحنی بازده پس از سال‌ها وارونگی، سیگنال آغازینی برای برگشت‌های بزرگ در پایین خط با نزدیک شدن به رکود است.

نیکلاس طالب ماه گذشته نیز به تلویزیون بلومبرگ گفته بود: «اکنون همانی زمانی است که شما وارد قلمروی قوی سیاه می شوید. قوهای سیاه همیشه در کمین هستند، اما اکنون ما در قلمرو آنها پا گذاشته ایم؟

پایان/

۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =